Πρακτικά της εισήγησης: «Η Πραγματογνωμοσύνη ως εργαλείο υποβοήθησης του Δικαστή σε οικογενειακές διαφορές για έκδοση απόφασης προς το καλύτερο συμφέρον του παιδιού»

 

Αναστασία Παρασκευοπούλου – Rush, Ph.D.

Κλινική Ψυχολόγος, Πραγματογνώμων Δικαστικής Ψυχολογίας, Πιστοποιημένη Διαμεσολαβητής στο Οικογενειακό Δίκαιο και το Δίκαιο Ανηλίκων, Φλόριντα, Η.Π.Α.

 

Η εισήγηση αυτή παραθέτει τις επιπτώσεις του διαζυγίου στην ψυχοκοινωνική κατάσταση του παιδιού και θέτει τη διασφάλιση της ψυχικής υγείας του παιδιού μεταξύ των κεντρικών στόχων της πραγματογνωμοσύνης. Παρουσιάζονται το προφίλ και ο ρόλος του πραγματογνώμονα σε δικαστικές υποθέσεις επιμέλειας, καθώς και η δομή και οι διαδικασίες της πραγματογνωμοσύνης αναφορικά με τους παράγοντες που αξιολογούνται (όπως εφαρμόζονται στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α.), ως απαραίτητες προϋποθέσεις για μια ολοκληρωμένη και αντικειμενική αξιολόγηση. Υπογραμμίζεται, έτσι, η ουσιαστική συμβολή της πραγματογνωμοσύνης στην έκδοση δικαστικής απόφασης προς το καλύτερο συμφέρον του παιδιού.

 

Αναδεικνύεται η απουσία ελληνικού πρωτοκόλλου εκπαίδευσης στον τομέα της Δικαστικής Παιδοψυχιατρικής / Παιδοψυχολογίας και η ανάγκη δημιουργίας ενός σώματος Πιστοποίησης στην Δικαστική Πραγματογνωμοσύνη και τη Διαμεσολάβηση. Ιδιαίτερα ο θεσμός της Διαμεσολάβησης τόσο πριν, όσο και μετά την έκδοση του διαζυγίου, θεωρείται μια πρακτική που εξοικονομεί χρόνο και πόρους στην Πολιτεία, επισπεύδει τις δικαστικές διαδικασίες και περιορίζει το τραύμα στην οικογένεια – κυρίως στο παιδί, που βρίσκεται σε χρόνιες δικαστικές διαμάχες.

 

Τέλος, προτείνεται η συμμετοχή των γονέων που βρίσκονται σε διαδικασία διαζυγίου, σε εξειδικευμένα σεμινάρια ευαισθητοποίησης στις επιπτώσεις του διαζυγίου στα παιδιά και απόκτησης δεξιοτήτων ώστε να μειωθεί η βία και το στρες που βιώνουν τα παιδιά. Ο θεσμός της διαμεσολάβησης και η διενέργεια εξειδικευμένων σεμιναρίων, μειώνουν σημαντικά τις πιθανότητες εκδήλωσης παραβατικότητας, κατάθλιψης και άλλων ψυχοκοινωνικών διαταραχών στα παιδιά, ως συνέπειες του διαζυγίου.-